tisdag 30 juni 2009

Gammpyssel!

Det här är absolut det största pysselprojekt jag nånsin dragit igång! Ett handsytt lapptäcke till en 140säng. Mamma har ett grönt lapptäcke i samma stil som hon sydde några lappar här o några där när hon jobbade som nattsyrra på sena sjuttiotalet (tror jag). Jag ville oxå gör ett finfint täcke o tänkte att det gör inget om det tar tio år det kommer ju gå i arv i familjen lääänge. Sagt o gjort, jag började rita upp sexkanterna på kartong och sen klippa ut, hade ingen aning om att jag skulle behöva så jökla många. Var ju smart oxå o gjorde små "fina" lappar, ca 3-3.5 cm per sida. Efter detta måste man klippa tygerna, sen ska man sätta fast alla tyglappar på alla kartongbitar innan man kan börja sy med små små stygn som inte ska synas. Jag gjorde klart hela lappdelen på ett år (behöver jag nämna att jag var singel då o inte direkt var ute o festa eller lekte med kompisar under sagda år?). Sen köpte jag ett grönt, fint underlakan på hemtex som skulle bli baksida o sen tog sagan slut. Sen låg det i en kasse i ett skåp i några år. Det följde även med till uppsala i två år när jag pluggade men inte fasen orkade jag färdigställa det, no! Fast nu under hösten sydde jag klart! Jag var höggravid o hade fetingfoglossning o satt o sydde. Kunde inte göra så mycket annat på slutet. Tog kanske tio timmar effektiv sytid (ej inräknat trä på nål etc) men nu är det färdigt o ligger på extrasängen! En lapp råkade jag vända fel så det inte blev trådrakt men jag har svårt att tro att någon nånsin kommer se just den!
Molnen har jag handsytt till min son. Det är ikeafleece som jag broderat ögon och mun på. Stoppade med ikeas billigaste huvudkudde (tolv spänn) jag kommer aldrig mer köpa dyrvadd i tygaffär! Sambon ritade möntret och jag pysslade. Lilla blå molnet har en pingla i så det kan funka som skallra o inte bara mjukis.

Inga kommentarer: